۱۳۸۸ تیر ۲۷, شنبه

هزار نکته ی باریکتر زمو در سخنان هاشمی(نقد رهبری،راهکارهای ادامه جنبش)

بالاخره هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه ی امروز (که حقیقتاً تاریخی بود) موضع خود را دقیق ، مستند و کاملاً تخصصی اعلام کرد ، گرچه اکثر افراد مهمترین نکات را در خطبه ی دوم دیدند که پیشتر مورد بررسی قرار گرفت
. اما به نظر بنده خطبه ی اول که بیشتر شبیه دروس دینی بود علاوه بر زیر سوال بردن مشروعیت رهبری دارای پیامها و مطالب بسیار مهمی است که مطمئناً از دید صاحبنظران مخفی نخواهد ماند.
الف)مشروعیت رهبری:هاشمی رفسنجانی در ادامه سلسله مباحث دینی خود در خطبه ی اول با بازگوئی نگرانی پیامبر در سال آخر عمرشان و برشمردن برخی از آن شرایط ،نگرانیهای موجود در مورد انحراف از اسلامیت ِ نظام را تائیید نموده و در ادامه با ذکر آن روایت ِ پیامبر در مورد آینده ی ولایت علی به طور کاملاً مستقیم رهبری را زیر سوال برده و به وی نصیحت میکند که وقتی اکثریت مردم ولایت شما را نمیخواهند شما هم باید این مقام را ترک کنید(دقت کنید که پیامبر به حضرت علی فرمودند ای علی اگرمردم تو را خواستند تو ولی آنهائی و اگر نخواستند آنها را رها کن تا هر کاری خواستند بکنند)البته مقصود مقایسه ی این دو نیست بلکه مهم پیامی است که داده میشود و قطعاً آنان که باید بفهمند میفهمند.
ب)پیامها به مردم:رفسنجانی در خطبه ی اول و همچنین در خطبه ی دوم بارها و با ذکر دو مثال به روشهای ادامه ی موثر مبارزات و جنبش اشاره نمود. اول آنجا که در مورد هجرت پیامبر به مدینه میگوید و رمز پیروزی پیامبر را ایجاد اتحاد و گسترش نهضت در میان تمام مردم ذکر کرده و میگوید پس از هفت هشت سال پیامبر که مسجدی کوچک داشت با تکیه به همان مردم بر تمام امپراطوریهای اطرافش مزیت پیدا کرد، دوم آنجا که از تجربیاتش در مبارزات انقلابی میگوید که امام میگفت به میان مردم بروید و اهداف مبارزات را از طریق منابر و مساجد و مباحثات به مردم بگوئید و آنها را جذب کنید که در ادامه این نکته را میگوید که انقلاب با همین امر موفق به بیرون آوردن مردم به خیابانها شده و و با همان مردم نهایتاً در مقابل آن قدرت مغرور و قدرتمند پیروز شد.(کمی به تشابه آن قدرت مغرور و حاکمیت کنونی توجه کنید)و علاوه بر آن با تاکید بر ضرر کردن همه ی ما (سردمداران نظام) تاثیر حرکت کنونی را به همه گوشزد میکند و نکته ی دیگر آنکه در چند مورد بر لزوم برنامه ریزی بلند مدت برای جنبش تاکید کرده و در لفافه میگوید این راه راهی نیست که یک شبه و یک ماهه بتوان آن را رفت..
اینها تنها چند نکته ی کوتاه بود از آنچه در این نماز جمعه مطرح شد و مطمئناً در آینده تحلیلها و تفسیرهای بسیاری نوشته میشود که امیدوارم تمامی دوستان بدون جانبداری و برای درس آموزی آنها را مطالعه کرده و آنهارا برای پیشبرد و پیروزی جنبش حق طلبی و سبز اندیشی مردم ایران بکار گیرند

۸ نظر:

  1. من یک نظر دارم وخواهش میکنم که این نظر رو گسترش بدید. در این چند سال کشورهای مثل روسیه ، چین با حمایت از احمدی نژاد، سرمایه های این کشور رو بر باد دادند.روسیه و چین نشان دادند که بودن امثال احمدی نژاد در ایران به نفع آنها می باشد.چون هم پروژههای زیادی نصیبشون میشه و هم سرمایه های مملکت رو بر باد میدند و هم بر سر ایران با غرب معامله میکنند و منافع خودشون رو تامین می کنند.
    همانطور که میدونید شرکتهای روسی و چینی زیادی در ایران مشغول فعالیت هستند.مانند( huawei که پروژهای زیادی با مخابرات و ایران سل دارد)و ... .نظر من این است ، که یک پروژه تحریم وناامن کردن فضای ایران برای افراد این کشورها (نظیر هو کردن در خیابان ، پاشیدن رنگ و آب بر روی لباس آنها ، شعار نویسی در درب شرکت این شرکتها ، ،برگزاری تظاهرات جلوی شرکتهای روسی و چینی و یا شرکتهای که همکاریهای زیادی با این شرکتها دارند ، عدم فروش اجناس توسط فروشگاههای ایرانی به این افراد و...) که در ایران هستند بوجود بیاوریم. در این صورت پرسنل چینی و روسی شرکتها نمی توانند در ایران زندگی راحتی داشته باشند و بد از مدتی به ایران نمی آیند.با این کار هم دست شرکتهای چینی و روسی از ایران جدا میشه و هم دیگه این کشورها از ایران در صحنه بین الملل حمایت نمیکنند.
    خواهشمند است این نظر رو گسترش دهید.

    پاسخحذف
  2. Man khoshhaalam ke mibinam yeki baa ziraki va deghat sohbathaaye aghaye rafsanjani ra tahlil mikonad. Be nazare man ham ishan vaghean be eshare be tarikhe eslaam dashtand in kohoomat ra mahkoom mikardand Karash ra binazir anjaam dad choon be zabani harf zad ke jaaye soal baraaye hokoomatiha ham nagozasht Omidvaram javanaane vatanam khoob va omghi be sohbathaaye oo chand baar goosh dahand va gheire monsefaane ghezavat nakonand

    پاسخحذف
  3. تحریم کالاهای چینی و روسی منطقی تر و موثرتر از آزار شهروندان آنها است

    پاسخحذف
  4. سه راه برای اسقاط دولت کودتای احمی نژاد
    1-عدم ارئه اظهار نامه مالیاتی و پرداخت مالیات
    2-عدم خرید هرگونه سهام شرکتها وبانکهای دولت
    3- مهمتر از همه مردم پولهایشان را از بانکهای دولتی خارج کنند.

    پاسخحذف
  5. انگار نشنیدی که گفت همه از جمله رهبر از طریق مردم انتخاب میشوند ، و ایشون با انتخاب خبرگان توسط مردم ، توسط خبرگان تعیین میشوند . و این یعنی اکثر مردم رهبر رو میخوان !

    پاسخحذف
  6. چه رفسنجانی جنبش اخیر مردم رو تائید کنه و چه تائید نکنه مردم و جامعه ایران به مرحله ای رسیدند که راه خودشون رو پیدا کرده اند و به راه شان ادامه خواهند داد. حالا با رفسنجانی و موسوی یا بدون آنها. دلیلیش هم ظلمهایی ست که بر مردم می شود. دولت ناکارآمدی ست که اداره مملکت را با دروغ و نیرنگ در دست دارد. حکومتی نالایق و حاکمی بی تدبیر و بی سواد. دیگر طاقت اکثر به اتفاق مردم طاق شده. راهی نمانده جز مبارزه تا پیروزی نهایی.

    پاسخحذف
  7. جايي هم كه آقاي هاشمي در مورد خداحافظي پيامبر از مردم با بغض صحبت مي كرد من فكر مي كردم اين حرفا رو از زبون خودش داره ميگه كه اگه حقي بر گردنم داريد همينجا بگيد كه قيامت سخته
    با همين دو روايت از پيامبر يكي خطاب به علي يكي نقل قول حال خودش، همه چيز رو بيان كرد
    باعث افتخاره وجود همچين مرد زيركي در عرصه ي سياست ايران

    پاسخحذف
  8. دوست و هموطن عزیز اگر شما کمی چشمان خود را بازتر کنید و بدون توجه به اظهارات رسانه های بیگانه و کمی واقع بینانه تر به موضوع نگاه کنید، مبینید که در جایجای ایران اسلامی عاشقان ولایت و رهبری موج می زنند. و این مایه بسی خجالت است که ما بخواهیم شخصی در حد آقای هاشمی را با رهبری همچون امام خامنه ای مقایسه کنیم.گفتن این موضوع بسیار مشکل است ولی باید باور کنیم که آقای هاشمی متاسفانه به علت کهولت سن دچار زوال عقل شده اند. زیرا سخن گفتن در این موارد از یک سیاست مدار آن هم در نماز جمعه بعید است. این سخنان بیشتر به حرف های پیرزنان و جاهلان می ماند.
    و موضوعی که نباید فراموش کنیم این است که انقلاب ما صاحب دارد و با بالا پایین پریدن افرادی همچون مهندس موسوی که خود نمی داند بازیچه قرار گرفته، مختوش نمی شود.
    البته مردم ما یک عیب اساسی دارند و آن هم اینکه به خود اجازه می دهند بدون علم به موضوعی به راحتی در مورد آن سخن گویند و آن موضوع را زیر سوال برند. من عاجزانه از شما درخواست دارم که اول کمی مطالعه در مورد رهبری و ولایت فقیه داشته باشید و سپس سخن بگویید. زیرا اینگونه صحبت کردن دال بر بی اطلاعی محض شما از موضوعات است.
    و البته یک موضوع دیگر:تم
    دن و فرهنگ ایرانیان بر هیچ کس پوشیده نیست و اینکه بعضی از افراد می گویند که با" هو کردن در خیابان ، پاشیدن رنگ و آب بر روی لباس آنها ، شعار نویسی در درب شرکت این شرکتها" و... باید با چینیان و روسیان مبارزه کنیم، آیا به این موضوع توجه کرده اند که این رفتار ها همانند وحشیانی است که به یکباره از غارهای خود بیرون آمده و سرزمین های وسیعی همچون قاره پهناور آمریکا را مورد حمله قرار دادند و خود را آمریکایی نامیدند؟
    ما ایرانی هستیم با تمدن چندین هزار ساله
    کمی بیشتر بیاندیشید...

    پاسخحذف